fredag 17 april 2009

en vårdrill


Min favoritårstid omfamnade mig även detta år. Inte ett ögonblick för tidigt.
Min tid att kontemplera det nyfödda, och ystert fira det nyvaknade med huvudet före.
Enstaka men återkommande stunder under vårens förlossning, befrias en djup och säll suck, i sällskap av ett sprudlande leende, som gott kunde tävla mot det hos den nyss frälsta kyrkobesökaren beträffande salighet. Förhoppningsvis så smittar sådant av sig på folk och fä som man passerar ute i vårsolen, eller så skrämmer man stomi påsen av någon ensamströvande gamling (
eller vem fan som helst när allt kommer omkring)
Nog för att en anmärkningsvärt stor del av seniorerna i vår port är makalöst förtjusta i mig, men personligen skulle jag, vid möte med en saligt flinande främling (jag själv), leka lite med tanken över hur många som glömdes kvar i salarna när Lillhagen bomma.

Nu kan det hända att all min gyttja av tankehärvor, och ev 'beredande oro' över att något i varat och omgivningens oändliga kortlek av problem naturligtvis kommer detonera i ens ansikte när som helst, ..just då bara... lyfter lite varsamt från huvud och bröstvärn, och ett okomplicerat nu intar dess plats, det kanske rentutav vrider upp endorfinkranen och låter den porla behag, alltmedan man inspekterar det sköna i div stort och smått. Jag ler brett vid synen av stojiga människovalpar lekandes på gården, (som man kanske för en tid sedan, mulet fantiserade om att bomma in i en mörk, högproduktiv och syrefattig sneaker-fabrik i fjärran land, och sluta irritera en och ens magsår med sin enfaldiga livsglädje så ens 'rönnbärshumör' inte blir så outhärdligt påtagligt.
Nee, inte nu mellan vårens savande, särade ben

Det ska till att man är bitter och grinig över det vanliga om man kan låta bli att frestas av kommande picknickar, en öl i småkittlande gräs, få byta salta och solvarma kyssar på klippor med någon du håller av..
Luften som jag girigt fyller lungorna med, kelar upphetsat alla sinnen och rusar blodet med löften om åter fött liv, möjligheter och kärleken som det enkla hyser till dig (just precis, jag är inte pollenallergiker som tur är). Andas ut i lättja och börjar spåna på roliga och sköna aktiviteter som berikar det redan sköna, tja..för att vara medveten när dagarna ska dansa, inte missa det...
Och efter att det lätta ruset och bekymmersfriheten hade lyft mig under en minut eller så, var jag dum nog att börja tänka istället för att bara finnas, och blev åter kallsvettig av trassel och gyttja. Blypjäxor av förbannat umbärlig medvetenhet kring anklarna. Sen fortsätter kuggarna gå runt igen för egen maskin och takt. men.. tankar och tankar, känslor som jag inte kan tala förnuft med är värre.
Mycket fascinerande att mitt sinne ger mig förslag på lite tankesörja att runka oro med och duka fram genuint meningslös ångest sekunden jag blev varse om att jag kände mig glad, utan ansträngning eller tillsatser.

Men det här kommer och går. Våren är härmed min. Basta!


1 kommentar:

from Alice John with a whisper sa...

..och hösten och vintern också, mitt hjärta...